LDV United toont hoe griezelig een CO-vergiftiging is.

Jaarlijks belanden naar schatting 500 mensen in het ziekenhuis met een CO-vergiftiging. Dat is een angstaanjagend hoog cijfer en daarom willen LDV United en de Vlaamse Overheid iedereen bewustmaken van deze stille killer.

Niet iedereen heeft de financiële mogelijkheden om thuis een CO-risico te voorkomen en daarom is het ook belangrijk om de symptomen te herkennen, want dat kan je leven redden. Hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en duizeligheid kunnen signalen zijn van een CO-vergiftiging. Deze symptomen worden nu naar voren gebracht in een bloedstollende campagne.

LDV United lanceerde in samenwerking met Agentschap Wonen, Netwerk Brandweer en Antigifcentrum drie minihorrorfilms met een onverwachte plottwist. Voor één keer zijn het niet de vreemde schoonouders, een bezeten kind of een ‘evil’ kat die het op je gemunt hebben. Het is de boiler of kachel. Een unieke sound zorgt voor de nodige suspense en maakt dat de boodschap echt binnenkomt.

Toch brengen zowel de video’s als de visuals dit zwaar thema met een kleine knipoog. Humor werkt beter dan enkel en alleen shockeren, bevestigt LDV. Daarnaast is een persoonlijke relevantie ook belangrijk en speelde er niet voor niets een figurante mee die zelf ooit een CO-vergiftiging heeft meegemaakt.

"Ik werd wakker door het gehuil van mijn dochter, die toen 7 jaar oud was. Ze voelde zich niet goed. Haar broer en zus leken te slapen in de zetel, ik probeerde hen wakker te maken maar dat lukte niet. Daarom belde ik de ziekenwagen en ze zeiden dat we meteen naar buiten moesten. Daar stonden we dan, mijn man en ik, met de kinderen in onze armen. Twee ziekenwagens aan ons huis. Een beeld dat je nooit vergeet. Later beseften we pas hoe dicht we bij de dood stonden. En hoe belangrijk het is om de symptomen van een CO-vergiftiging te herkennen. Voor mij was dat exact de reden waarom ik wilde meedoen aan dit verhaal, omdat ik als geen ander weet hoe eng het is om je kind niet wakker te krijgen." ​ - Nora Tajiba, figurante in de campagnespot

Voel jij je niet goed of begin je plots je kat, dochter of schoonouders te verdenken?

Ga dan naar co-risico.be

Client: Wonen in Vlaanderen (Vlaamse Overheid)
Contact: Lieselot Laureyns, Jan Hendrickx
CD: Dries De bruyn, Stef Selfslagh ​